Column Peelbelang 15/02/2018 – Buitengebied

Volgens de berichtgeving is het behoorlijk hommeles in het buitengebied.
Lak aan regelgeving, het stinkt, er is gebrek aan handhaving, drugscriminaliteit, mestovertredingen, gesjoemel met koeienaantallen. Ze doen maar in dat buitengebied.

Ik woon al mijn hele leven in het buitengebied van Asten op d’n Diesdonk en weet daarom dat niet alles van wat er wordt geschreven waar is. Maar inderdaad, ook hier zijn dingen veranderd de afgelopen 10, 20 jaar.

Halen wij de schouders op? Nee. Er is bijv. een actieve Appgroep. Verdachte zaken worden aan elkaar doorgegeven en hulp geboden waar nodig. Ook kennen we bij uitbreidingsplannen tegenwoordig de omgevingsdialoog, waarbij de initiatiefnemer de buren moet betrekken en voorlichten over zijn of haar bouwplannen.

Ons groene buitengebied staat onder druk. Er bestaat geen simpele oplossing, alle partijen moeten aan de bak om ons buitengebied aantrekkelijk en leefbaar te houden. Een overheid kan en mag hierbij niet op afstand blijven. Ik blijf me actief inzetten om praktijk en beleid dichter bij elkaar te brengen.

Tiny van den Eijnden