D66-HvA is voor Maximale Endotoxinenorm

In het nieuw vastgestelde bestemmingsplan buitengebied heeft Asten, als een van de eerste gemeentes van ons land, een maximale endotoxinenorm opgenomen. Endotoxine is de naam voor dode bacteriedeeltjes in het fijnstof afkomstig van de agrarische sector mn. pluimvee.  Gezondheidsonderzoeken hebben aangetoond dat endotoxinen schadelijk zijn voor mensen met o.a. astma en COPD patiënten.

Deze extra norm is voor de agrarische sector een zoveelste stapeling van wetten en regels. D66- HvA is voor minder regels voor bedrijven, maar voor een gezonde leefomgeving.  Wij stellen een gezonde leefomgeving boven economisch belang en staan daarom achter de keuze van de gemeente Asten om deze extra norm op te nemen in het bestemmingsplan buitengebied.
De endotoxinenorm kan tevens bijdragen aan imago en draagvlak verbetering van de agrarische sector omdat met deze norm de sector het element gezondheid kan uitdragen.