Samenwerking met Agrarische Sector

De relatie tussen de overheid en de agrarische sector heeft de laatste jaren een paar flinke deuken opgelopen.

De overheid, en daar is D66-HvA een onderdeel van, kwam met een verdere stapeling van regels en strenger wordende wet- en regelgeving en was daarmee niet altijd consequent en rechtlijnig.

Aan de andere kant ervaart de overheid een sector, die zich teveel richt op meer uitbreiding en daarbij de gevolgen van de groei sectorbreed uit het oog verliest.

Het kritische vermogen van de sector naar bedrijven of ondernemers die de sector negatief in het nieuws brengen en daarmee imagoschade toebrengen is gering. De overheid kan niet altijd de Zwarte Piet toegespeeld krijgen omdat de sector weinig initiatieven neemt tegen dit soort incidenten.

Kortom verwijten over en weer genoeg.
D66 HvA wil ondanks deze verschillen de dialoog gaande houden. De basis blijft dat wij, de overheid en de sector, elkaar nodig hebben en dat we elkaar kunnen versterken. Dit kan door een overheid die zorgt voor eerlijke, duidelijke regels en waarborging van voedselveiligheid en gezonde leefomgeving. En een sector die bewust is van haar maatschappelijke taak en verantwoordelijkheid naar haar omgeving. Accepteren dat situaties complex zijn en dat oplossingen daarom ook vaak complex en dus niet eenvoudig zijn hoort daarbij.